מצעד פסטיבל שירי הילדים
ב- ,

אהבתיאהבתי מתוקימתוקי נוסטלגינוסטלגי

50 שנה עם פסטיבל שירי הילדים – מצעד שירים

פסטיבל שירי הילדים חוגג בדצמבר 50 שנה, לכבוד חגיגות היובל חזרנו אל אותם רגעים קסומים עם דירוג 25 השירים המוצלחים והזכורים ביותר מתוך פסטיבל שירי הילדים

לפני 50 שנה בדצמבר 1970 עלו על במת היכל התרבות בת"א מיטב אומני ישראל לתחרות הראשונה של פסטיבל שירי הילדים (הידוע גם בשמו המלא "הפסטיבל הישראלי לשירי ילדים"), היו שם שלמה ארצי, רבקה מיכאלי, אבי טולדנו (שגם זכה במקום הראשון), שולה חן ורבים אחרים.

הפסטיבל פעל במשך 17 שנים לאורך שנות ה-70 וה-80 עד שלבסוף הפסיד במערכה על חג החנוכה לפסטיבלי ילדים אחרים ובעיקר לאחיו הצעיר "הפסטיגל" שהחל את דרכו ב-1981 (ותוך כדי סיכום עם מפיקי הפסטיבל נערך הפסטיגל רק בחיפה), הפסטיגל היה יותר מודרני בהגשה ובתכניו. וכך לאחר כמה שנים כבש את מקומו של פסטיבל שירי הילדים.

הפסטיבל נערך בשני חלקים כאשר בחלקו הראשון ביצעו את השירים האומנים המבוגרים ובחלקו השני נבחרו ילדים לשיר את אותם השירים, בין הילדים שצמחו על במות הפסטיבל ניתן למצוא את נועם קניאל (הזכור לנו מהשיר "גלי"), מומי לוי, לילך גליקסמן ("זהירות בדרכים", "הילדה פסטי") וג'ני בלום (ילד פלא).

רבים מהשירים שבוצעו לראשונה הפכו לקלאסיקות שירי ילדים שנשארו איתנו עד היום וביניהם "רציתי שתדע" של עוזי חיטמן, "תנו לגדול בשקט" של גידי גוב ו"טוליק" של אושיק לוי.

1987 הייתה השנה האחרונה של פסטיבל שירי הילדים וזאת לאחר שנתיים שהפסטיבל לא סיפק להיטים של ממש, המפיק אבשלום רובין נקלע לקשיים כספיים ולבסוף ירד מהארץ.

כאמור, לכבוד חגיגות היובל של הפסטיבל אנו בחרנו לחזור לאותם הרגעים הגדולים והזכורים ביותר של פסטיבל שירי הילדים עם דירוג 25 השירים הזכורים ביותר


#25 אבי טולדנו ועירית ענבי – למה ככה

אנחנו פותחים את המצעד שלנו עם השיר הזוכה של פסטיבל שירי הילדים הראשון שנערך ב-1970.
את השיר כתב דודו ברק והלחין שייקה פיקוב.

אבי טולדנו כבר היה זמר מפורסם שנערך פסטיבל שירי הילדים שמאחוריו קריירה בלהקה צבאית וכמה להיטים וביניהם החידוש שלו לשיר "זוהי יפו" שהפך כמזוהה איתו. לעומתו עירית ענבי הייתה אז ילדה בת 10 וזו גם הייתה הופעתה הבימתית הראשונה שלאחריה היא פתחה בקריירה מוזיקלית ארוכה עם לא מעט השתתפויות בתחרות הקדם אירווזיון ופסטיבלי זמר אך לצערנו לא זכתה עירית בשנית בתחרויות המוזיקה הישראליות.

את השיר ייעד במקור שייקה פייקוב לשני משתתפים אחרים בתחרות – שלמה ארצי ורבקה מיכאלי אך ההפקה דרשה כי אבי טולדנו וילדה אנונימית ממקהלת צדיקוב ישירו את השיר יחדיו. לפי סיפור אחר אבי טולדנו תכנן לשיר ביחד עם רבקה מיכאלי אבל במפגש מקרי במעלית עם עירית ענבי הילדה בת ה-10 עשתה לו עיינים (לדבריה) וכך שכנעה את טולדנו לשיר איתה.

שייקה פייקוב הרבה לכתוב ולהלחין לפסטיבל ורבים משיריו זכו במקומות הראשונים, גם בשנה אחר כך היתה זו יפה ירקוני עם השיר שלו "אן דן דינו" שזכתה במקום הראשון ו-11 שנים אחר כך הייתה זו שולה חן עם השיר "אמא" שזכה אף הוא במקום הראשון והפך לקלסיקת ילדים מאז.

עובדה מעניינת: בסמוך לזכיית השיר "למה ככה" הגישה נורית הירש תביעה נגד פייקוב על גנבת הלחן, תביעה בה היא הפסידה לאחר שהוכח כי פייקוב שאב את מקורות הלחן ממנגינה קלאסית ותיקה ללא זכויות יוצרים.


#24 ירדנה ארזי – לא נעצור

עם השיר "לא נעצור" זכתה ירדנה ארזי בפסטיבל שירי הילדים ה-15 משנת 1984 כאשר את המילים רשם יורם טהרלב ועל הלחן נורית הירש. בשנות השמונים הגיעה ירדנה ארזי לפסגת הקריירה שלה כאשר במשך שנתיים ברציפות (1984-85) זכתה ירדנה ארזי כזמרת השנה, ההצלחה של ארזי היתה גם אחת הסיבות לבחירה המוזרה בשיר ארץ ישראלי זה לפסטיבל שירי הילדים כאשר המילים וגם המנגינה והעיבוד אינן מכוונות לילדים.

עובדה מעניינת: ירדנה ארזי השתתפה 9 פעמים בפסטיבל שירי הילדים, 4 פעמים כחלק משלישיית שוקולד מנטה מסטיק, ו-5 פעמים לבדה.

במקביל לזכייתה כזמרת השנה במצעדי הפזמונים באותן שנים גם זכתה פעמיים ברצף (1984-85) במקום הראשון בפסטיבל שירי הילדים וכך ב-1985 היא זכתה בשנית עם השיר "שובי הרמוניקה" ושוב עם שיר ללא הכוונה לילדים במילים או בלחן והעיבוד.


#23 יהודית רביץ – ילדים טובים, ילדים רעים

עם השיר זכתה יהודית רביץ במקום השני בפסטיבל בשנת 1985 שאותו גם הלחינה למילותיו של אהוד מנור.
אמנם השיר לא זכה במקום הראשון אבל במבחן הזמן עקף את הזוכה של אז ירדנה ארזי בשיר "שובי הרמוניקה" ונשאר איתנו עד היום.


#22 האחים והאחיות – שובי דובי

האחים והאחיות זכו בשנת 1976 עם השיר הזה בפסטיבל שירי הילידים, את השיר כתב והלחין גידי קורן שהיה גם זה שהקים וניהל את הלהקה לאורך שנות פעילותיה בשנות ה-70. הלחן בסגנון הבוגי ווגי האמריקאי ומה שהתכתב טוב עם מילות הפזמון שהיו רק "שובי דובי דובי, שובי דובי דובי היי" וחוזר חלילה..

עובדה מעניינת: השיר "שובי דובי" היה אחד ההצלחות של להקת "האחים והאחיות" ושל גידי קורן בפרט, בעקבות הצלחת השיר הוציא גידי קורן גם סדרת ספרי ילדים תחת הכותרת "עלילות שובי דובי" וגם אלבום מוזיקלי שלם.


#21 ג'וזי כץ – לא רוצה לישון

ג'וזי כץ השתתפה בפסטיבל שירי הילדים ה-8 שנערך ב-1977 עם השיר "לא רוצה לישון" אותו כתבה והלחינה דליה כהן, על אף מקצבו הקליט השיר הגיע מקום אחד לפני האחרון, אל המקום ה-10. השיר ההומוריסטי שכתבה דליה כהן מתלונן הילד להוריו שהם לא מרשים לו לראות את התוכנית "קוג'אק" ששודרה בשידורי הערב של ערוץ 1 וסווגה כתוכנית למבוגרים אך הם מצידם רואים איתו את תוכנית הילדים "טלפלא".

עובדה מעניינת: אם פתיחת השיר נשמעת לכם מוכר זה רק בגלל שזו נעימת הסדרה הוואי 0-5 ששודרה גם היא באותן שנים בערוץ 1 במסגרת שידורי המבוגרים.

הדירוג ממשיך – מקומות 20-11 בדף הבא

מאת תומר גילת

מנהל קריאטיב, צלם וכתב מוזיקה, מנהל ועורך מגזינים דיגיטלים

מה דעתכם?

6 נקודות
Upvote Downvote

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Loading…

0
איזו נסיכת דיסני אתם?

חידון אישיות: איזו נסיכת דיסני אתם?

הכלבים של דיסני

טריוויה – חידון הכלבים של דיסני