מיטב הקינוחים של המטבח האמריקאי
מיטב הקינוחים של המטבח האמריקאי. מקור: pexels.com
ב-

מתוקימתוקי אהבתיאהבתי קורעקורע חנוניחנוני

קינוחי עולם – הקינוחים של המטבח האמריקאי

הפאדג' המתוק, הפרוזן יוגורט, בננה ספליט ואפילו עוגיות מזל – סקירת 15 הקינוחים המפורסמים ביותר של המטבח האמריקאי

המטבח האמריקאי הוא אחד המטבחים המפורסמים ביותר אך גם הצעיר מבין מטבחי העולם, בטוח צעיר יותר מכל אלפי השנים שעברו על מטבחי אירופה ואסיה ובעיקר אלו של צרפת ואנגליה שהשפיעו רבות על המטבח האמריקאי

ובכל זאת, על אף חוסר הוותק יחסית לאחיו האירופאים הצליחו האמריקאים להכניס לא מעט קינוחים מקוריים לפנתאון הקינוחים הבינלאומיים כגון הבראוניז, הקאפקייק ועשרות עוגות פאי ייחודיות שהפכו לסימני תרבות בעקבות הוליווד והשפעת אמריקה על תעשיית הבידור העולמית.

בחרנו לפניכם 15 קינוחים של המטבח האמריקאי, כאלו שנולדו בארץ החדשה והפכו למפורסמים שבה, מבטיחים שתופתעו מה תמצאו ברשימה.

#1 בראוניז

 בראוניז - המטבח האמריקאימקור התמונה

אחת העוגיות המוכרות ביותר מן המטבח האמריקאי, הבראוניז או כמו שנקראו בעברית "חומיות" הן עוגיות שוקולד עשירות הנחתכות לאחר אפיה מתוך עוגת מגש שטוחה, הטעם העשיר של העוגיות נובע משימוש רב בשוקולד על חשבון הקמח, לעיתים קרובות מוסיפים אגוזים לתוך הבלילה לפני האפייה.

מקור הבראוניז לא ידוע בדיוק, מתארכים אותן לסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20 עם סוגים שונים של עוגיות בצבע חום, חלקן עם שוקולד, חלקן רק עם סוכר ולחלק היה בכלל ציפוי משמשים, אחת האגדות העירוניות לוקחת אותנו לשיקגו עם אשת החברה ברטה פלמר שבעלה היה בעל מלון פלמר בעיר, לקראת תערוכה לציון 400 שנה ליום קולמבוס חשבה על רעיון של עוגה קטנה שאפשר להגיש לנשות החברה מבלי שיצטרכו צלחת ושלא תתפורר על רצפת התערוכה, הקונדיטור של המלון נענה לבקשה והבראוניז המפורסם נוצר.


#2 דונטס


מקור

נכון, לנו יש את הסופגניות וישנם גם עמים אחרים עם מאכלים דומים אבל הדונטס במתכונתם הנוכחית – אלו עם החור והציפויים הגיעו מארה"ב.

הסיפור מתחיל בניו-יורק או כמו שהיא נקראה פעם ניו-אמסטרדם, עיר הנמל שהוקמה ע"י מהגרים מהולנד הייתה מקום ההולדת של הדונטס אי שם במאה ה-17, המהגרים ההולנדיים כבר ייצרו את סוג הבצק הזה עוד במולדתם שם הוא נקרא "oly koek" (באנגלית Oil cake) שהיה כשמו סוג של עוגת-לחם עשויה בשמן. בניו-אמסטרדם העוגת שמן הזאת עשתה את הטרנספורמציה – צורתה החישוקית עם החור במרכז ותוספת של זיגוג סוכרי להגברת הטעם המתוק.

ולגבי השם המורכב משני המילים – dough nut גם הוא עתיק לא פחות והופיע לראשונה בסמוך להבאת ה-"oly koek" לארה"ב, לעוגה ההולנדית המקורית לא היתה את הצורה של היום והיא נראתה כמו כדורים קטנים או במילים אחרות – nuts (אגוזים) ומכאן גם נקבע השם האמריקאי – אגוזי בצק.


#3 עוגיות שוקולד צ'יפס

עוגיות שוקולד צ'יפס - המטבח האמריקאימקור התמונה

העוגיות האלו כל כך מפורסמות שנראה כאילו היו איתנו עוד מתקופת התנ"ך, אבל מדובר בעוגיות עם תאריך ומיקום ידועים ואת האמת, לא כך כך ממזמן יחסית לעוגיות אחרות.

את העוגיות האלו המציאה השפית רות גרייבס וויקפילד בשנת 1938 שניהלה את האכסנייה "Tall House inn" במדינת מסצ'וסטס, היא חיפשה גיוון לעוגיות המוגשות לאורחים לצד הקפה ועלה לה הרעיון לחבר בין בצק עוגיות לפירורי שוקולד, העוגיות גם נקראו בתחילה על פי שם המקום "Tall house cookies" ואחר כך עם עלייתם בפופלריות קיבלו את השם הפשוט "עוגיות שוקולד צ'יפס".

המתכון הראשוני של העוגיות לא שונה בהרבה מאלו אשר אנחנו מכירים היום ומבוסס על בצק חמאה וסוכר בשילוב פתיתי שוקולד מריר. כל כך פשוט וטעים שמכאן גם נובע סוד ההצלחה של העוגיות ההכי מפורסמות בעולם.


#4 פאדג'

פאדג' - המטבח האמריקאימקור התמונה

לא, אלו לא ריבועי שוקלד אלא פאדג' אמריקאי, ממתק המבוסס על תהליך עיבוד הקרמל הנותן לו מרקם מיוחד שאין דומה לו וגם קשה להגיע אליו ועל כן לייצר פאדג' טוב זו מלאכת אומנות.

את הפדאג' מכינים משילוב של חמאה חלב והרבה סוכר אותם מבשלים ביחד בטמפרטורה גבוהה תוך כדי ערבוב קבוע למניעת גושים, לאחר מכן בתהליך הקירור חובטים בעיסה ללא הרף כדי לתת לה את המרקם הקטיפתי החצי קשה. כך למעשה הסוכר מספיק להפוך לקרמל אך לא להתקשות מספיק.

אל הפאדג' נהוג לצרף מבחר טעמים בשילוב מרכיבים שזו גם אומנות לשעצמה, בין אלו פירות, סוגי שוקולד, אגוזים, מקלות וניל וכל העולה על הדמיון שהפאדג' עצמו בטעמו הגולמי של הסוכר מהווה קרקע מעולה לספיגת טעמים אחרים.

הפאדג' הומצא בסביבות המאה ה-18 בארה"ב עם הרחבת נפיצות הסוכר ביבשת, המתכון הפשוט והיכולת להכין את הפאדג' גם בבית הפך אותו למאוד פופלארי וכמו עם הרבה קינוחים אמריקאים גם להתפרסם בשאר העולם ובעיקר באירופה.

גם בסקוטלנד ניתן למצוא פאדג', שם הוא נקרא Tablet על שום צורתו כצורת משטח, הטאבלט הסקוטי הומצא בתקופה דומה אך ביבשת אחרת וללא קשר לפאדג' האמריקאי ובגירסתו המקורית גם היה יותר גס במרקמו, אך כיום אם תסתובבו ברחובות אדינבורו בירת סקוטלנד לא תוכלו למצוא חנויות טאבלט אלא כאלו שמוכרות פאדג', השם שבסוף תפס בכל העולם.

בישראל ההגדרה פאדג' יצאה ממתכונה המקורי וכיום מציינת פשוט ריבועי שוקולד קטנים ללא אותו המרקם המפורסם והייחודי של הפאדג' האמריקאי.


#5 פאי פקאן

פאי פקאן - המטבח האמריקאימקור התמונה

פאי הפקאן היא עוגת הפאי המזוהה ביותר עם המטבח האמריקאי וזאת על שום הפקאן עצמו שגדל על עצים רק באזור צפון מקסיקו ודרום ארה"ב, למעשה כל הפקאנים שאנחנו אוכלים בעולם מקורם באותם עצי פקאן שהתגלו ביבשת אמריקה ואח"כ נדדו לשאר העולם, גם מקור השם פקאן מגיע משפת ילידי אמריקה הצפונית ולהם היסטוריה של כ-8000 שנה בעיבוד עץ הפקאן למאכל.

עוגת הפאי עצמה לא נולדה בארה"ב אלא אלפי שנים אחורה ובבסיסה הרעיון של יצירת מאפה שטוח שניתן לנייד ממקום למקום בקלות וכך הייתה זו הפאי שהוכנה מראש לפני יציאה להפלגות ארוכות וכך לחסוך את המקום שהמטבח תופס בספינה, הפאי גם הוכן בדרך כלל עם סוגי בשר ולא כקינוח מתוק.

המתיישבים הראשונים הביאו את הפאי לארה"ב מאירופה, בתחילה היו אלו אותן פאי בשר ואחר כך החלו להכניס לפאי גם ירקות ופירות מקומיים וביניהם תפוחי אמריקה שהפכו לעוגת הפאי הכי אמריקאית שיש – "פאי תפוחים" (למרות שאת המתכון כולל השימוש בתפוחים לקחו מאנגליה). עוגת פאי התפוחים היא גם העוגה המזוהה עם חג ההודיה האמריקאי הוא החג בו מודים לאל על יבולי הסתיו ויש סברה כי כבר בחג ההודיה הראשון הוגשו עוגות הפאי תפוחים.

מקורות הפאי פקאן אינם ידועים, ישנן סברות שהפאי פקאן הראשון הוכן בניו אורלינס שם הצרפתים התיישבו בהגיעם לאמריקה ושם גם נפוץ עץ הפקאן, חלק טוענים שמקור העוגה מאלבאמה ויש כאלו שמתארכים את העוגה רק למאה ה-19.


#6 פאי דלעת

פאי דלעת - המטבח האמריקאימקור התמונה

כבר דיברנו מקודם על הפאי פקאן אך אי אפשר לוותר ברשימה זו על פאי הדלעת הכל כך מזוהה עם המטבח האמריקאי, בכלל ארה"ב ידועה בעוגות הפאי שלה ובינהם הליים פאי, פאי התפוחים, קראק פאי ופאי הקצפת, חלקן נולדו בארה"ב וחלקן יובאו לאמריקה מארצות אירופה.

הפאי דלעת הוא בהחלט המצאה של המטבח האמריקאי אבל עם השפעה אנגלית, התיעוד הראשון של העוגה הזאת מגיע מאזור ניו אינגלנד (צפון מזרח ארה"ב) שם המתיישבים הכינו את גירסה ראשונית של עוגת דלעת ללא בצק בסביבות המאה ה-17. לפני כן שרק הגיעו המתייישבים ליבשת אמריקה קיבלו את פניהם הילידים המקומיים עם דלעות שהיו נפוצות מאוד באזור הזה.

הסמליות הטקסית של פרי מאדמת הארץ החדשה הפך את העוגה הזאת למזוהה עם חג ההודיה האמריקאי שמשמעותו נשיאת ברכה ותודות לאל על ייבול הסתיו המוצלחים.


#7 קאפקייק

קאפקייק - המטבח האמריקאימקור התמונה

הקאפקייק (cupcake) היא עוגה אישית קטנה (בד"כ עוגת ספוג) שנאפת בתוך תבנית המחולקת למספר שקעים. לאחר האפייה מקשטים כל קאפקייק באופן אישי עם סוגי מוס, קצפות, סוכריות וכדומה.

הקאפקייק הופיע לראשונה בחוברת מתכונים אמריקאית בסוף המאה ה-18 כעוגה בחושה קטנה הניתנת לאפייה בתוך קערה או כוס קטנה, מכאן גם הגיע שמה Cup Cake או בעברית עוגת כוס.

ומה הקשר למאפין? המיני עוגות האלו מבוססות על עיקרון בסיסי דומה של מיני עוגה הנאפת בנפרד ולא כאלו הנחתכות מעוגה אחת גדולה אבל ההבדל העיקרי ביניהם נובע מסוג הבצק, בעוד הקאפקייק היא עוגה בחושה, המאפין היא עוגה המכילה שמרים המייצרים את טפיחת הבצק בראש המאפין בזמן האפיה.


#8 סאנדיי

סאנדיי - המטבח האמריקאימקור התמונה

גלידת הסאנדיי (Sundea) היא גלידת וניל המוגשת בתוך כוס גבוהה שקופה בשילוב סירופ מתוק ודובדבנים מסוכרים. לסאנדיי אין ספור גירסאות, בין אם זה שילוב של כמה טעמי גלידה, תוספות של אגוזים, קצפת, פירות וסירופים שונים. גם הקינוח "בננה ספליט" התחיל את דרכו בתוך גלידת סאנדיי בטעם בננה.

ההיסטוריה של הסאנדיי נפתחת בתחילת המאה ה-20, טענה מקובלת שסאנדיי היא גירסה משופרת של גלידת הסודה – משקה המוגש בכוס גבוהה ומכיל סודה מעורבבת עם גלידה, אבל מקורותיה של הגלידה עצמה עתיקים עוד יותר ומתחילים עוד מימי ראשית ההיסטוריה הכתובה ועם קרח שהיה נודד למרחקים רק כדי להאכל ע"י מלכים בתוספת סירופ ממותק.

הגלידה המודרנית הומצאה רק אחרי המאה ה-16 ולאחר הגילוי כי השימוש במלח יכול לגרום למוצרים לשמור על הקור, זה והמצאות של מכשירי קירור ללא חשמל שנראו כמו גירסה עתיקה של תרמוסים בעלי דפנות כפולים שביניהם היו מכניסים קרח או שלג. הגלידה הגיעה לארה"ב מאנגליה עם המתיישבים מתנועת הקווייקרים שמכרו גלידה בחנויות שלהם בניו יורק בסוף המאה ה-18 ומשם נפוצה לארה"ב כולה.

 


#9 בננה ספליט

בננה ספליט - המטבח האמריקאימקור התמונה

הבננה ספליט הוא קינוח די פשוט אבל גם מאוד אהוב המורכב מבננה הנחתכת לרוחבה (מכאן גם שם הקינוח), אליה מצטרפים 3 כדורי גלידה בטעמי וניל, שוקו ותות ובשביל לחבר את הכל ביחד מוסיפים סירופ שוקולד וקישוטים. את הקינוח מגישים בצלחת מיוחדת מאורכת הנקראת סירה על שום צורתה.

מקור הקינוח מתחילת המאה ה-20 והדעות חלוקות לגבי מי היה הראשון אך לפי האירגון הקמעוני של גלידות ארה"ב מקורו מגיע מהעיר לטרוב במדינת פנסילבניה והומצאה ב-1904 ע"י דיויד סטריקלר שהיה עוזר רוקח צעיר ובחנות היה משחק עם טעמי גלידות סאנדיי (גלידת שכבות המוגשת בכוס גבוהה עם סירופ, קצפת ופירות מסוכרים).

בין ניסוי לניסוי חשב על הרעיון של שילוב בננה בטעמי הגלידה ואת המוצר כינה "גלידת סאנדי משולש" ומכר אותה כמהדורה מיוחדת במחיר כפול מהגלידות הרגילות, סטודנטים שביקרו במקום התלהבו מלקנות את המנה המיוחדת (אם היא יקרה, סימן שהיא פעמיים טובה יותר) וגלידת הסאנדיי בננה הפכה למפורסמת, שלוש שנים אחר כך וכבר פורסם מתכון אמריקאי עם בננה חצויה במרכז.


#10 עוגת גלידה

עוגת גלידה - המטבח האמריקאימקור התמונה

והנה עוד קינוח מבוסס גלידה ואחד שאנחנו מאוד אוהבים בישראל, עוגת הגלידה שהיא למעשה סוג של עוגת סנדוויץ' המורכבת משתי שכבות של עוגת ספוג (ולעיתים גם סוג של בצק קשיח בשכבה התחתונה) בין השכבות מכניסים גלידה ומסיימים עם ציפוי קרם מעל הכל, לאחר הכנת העוגה מקפיאים אותה ומפשירים קלות בסמוך לזמן ההגשה.

עוגת הגלידה הוצגה לראשונה בשנות ה-70 של המאה הקודמת בארה"ב ובעיקר דרך תוכניות טלוויזיה ופרסומות חסות שהציעו את העוגה הזאת בגירסה תעשייתית עם הכוונה ברורה לילדים. עם השנים העוגה הזאת זלגה גם למטבחים הביתיים ולמסעדות ומשם גם כמתכון אהוב שהתפרסם כאמור גם מחוץ לגבולות המטבח האמריקאי אל העולם כולו.


#11 פרוזן יוגורט

פרוזן יוגורט -המטבח האמריקאימקור התמונה

הנה קינוח שאנחנו מכירים טוב, הפרוזן יוגורט שכשמו הוא יוגורט שעובר הקפאה ונאכל כמו גלידה, אליו אפשר לצרף פירות, מיני שוקולד ומתוקים, לטחון את הכל ביחד ולהגיש בכוס אישית או גביע גלידה.

מקורותיו של הפרוזן יוגרט בשנות ה-70 של המאה הקודמת בארה"ב כאשר המחלבה "H. P. Hood" המציאה את היוגורט גלידה הזה וקראה לו בשם השיווקי "Frogurt" (חיבור הגיוני בין שני המילים Frozen Yogurt). הרעיון היה לייצר סוג של גלידה מיוגורט המופחתת שומן ומכילה גם חיידקים שבריאים לגוף, רעיון התזונה משך את עינהם של TCBY שמ-1981 פתחה את דוכן הפרוזן יוגורט שלה ושלוש שנים אחר כך כבר היו לה יותר מ-100 סניפים בארה"ב.

אלינו הפרוזן יוגורט הגיע בתחילת שנות ה-90 ודי מהר הפך להיות אחד הטרנדים החזקים עם מאות דוכני פרוזן שנפתחו ברחבי הארץ וגלידריות שניסו גם הן להתסתגל לביקוש והעמידו מכונת פרוזן גם בחנותם, זה היה קטע כזה של לאכול גלידה בריאה עם אפס אחוזי שומן ולהתעלם מכל התוספות גדושי הקלוריות והסוכרים שהיינו מצרפים לבלילה. כצפוי עם טרנדים יש להם אורך חיי מדף קצרים ואחרי כעשור גם לנו נמאס מלאכול פרוזן בקניון. (וכך גם היה בארה"ב). עוד כמה שנים חלפו והטרנד עשה קמבק לדור חדש של "אנחנו אוכלים בריא".

ולמי שרוצה עוד קצת להשכיל, הסיבה לבריאותו של היוגורט להבדיל מהגלידה נובעת מתהליך ההכנה של היוגורט והשימוש בחיידקים "טובים" בהמעודדים את תהליך ההחמצה ואף עם יכולת פירוק של גלוטן. היוגורטים מיוצרים על פי רוב מחלב פרה רזה (בניגוד לגלידות השמנת רוויות השומן) ויש הטוענים כי אכילה של יוגורט טבעי ללא סוכר יכולה לשמור על בריאות השיניים.


#12 עוגיית מזל

עוגיית מזל - המטבח האמריקאימקור התמונה

והנה הפתעה, למרות כל מה שאנחנו חושבים עוגייה זו מקורה דווקא בארה"ב, כן, זאת אותה עוגייה קריספית, דקה וחלולה שבתוכה מסתתר פתק עם מזלנו, ממש עתידות בזוקה.

עוגיות המזל אינן מגיעות מסין למרות שנהוג מאוד בסוף ארוחה במסעדה סינית לקבל את אותן העוגיות עם החשבון, אבל המנהג הזה נולד בארה"ב ולא במסעדות סיניות.

המקור המדויק לעוגיית המזל לא בדיוק ידוע, ישנה סברה כי מהגרים מיפן הביאו את הרעיון לארה"ב כי עוגייה דומה לזו הייתה נפוצה במקדשים בקיוטו רק שביפן הבצק היה שונה, גודלה וצורתה וגם המשפטי מזל שצורפו לעוגיה לא נאפו בתוכה אלא הוצמדו לצידה.

עוגיית המזל האמריקאית וזו שאנחנו מכירים היום בכל העולם החלה את דרכה במאה ה-19, הסיפור המקובל מגיע מסאן פרנסיסקו, כאשר מאקוטו האג'יוורה אשר עבד בגן התה היפני היה מגיש את העוגיות האלו לצד תה אבל הוא לא חשב עסקית ולא רשם פטנט על העוגיה מה שפתח את הדלת לעוד לא מעט מקרים של אמריקאים ממוצא יפני להכריז כי הם המציאו את העוגיה.

במלחמת העולם השנייה ולאחר הפצצת פרל הארבור ע"י היפנים ובעקבות כך הצטרפה ארה"ב ללחימה והשינאה כלפי העם היפני גדלה, שנאה שתורגמה לפחד גם מאזרחים אמריקאים שמוצאם ביפן, חלקם גם הוכנסו למחנות הסגר, עסקים ומסעדות בבעלות אמריקאים-יפנים נסגרו וכתוצאה מכך עלו כוחן של המסעדות הסיניות שגם אימצו את רעיון עוגיות המזל אליהן שעד עצם היום הזה הפכו בטעות להיות סימן היכר של המסעדות הסיניות.


#13 בוסטון קרים פאי

בוסטון קרים פאי - המטבח האמריקאימקור התמונה

על אף שמה הבוסטון קרים פאי אינה עוגת פאי אלא עוגת ספוג חצויה במרכז עם מילוי קרם וניל בין שני חצאיה וציפוי שוקולד למעלה. עוגת הפאי לעומתה מבוססת על בצק פריך כשכבה תחתונה ומעליה מילוי כלשהו.

הבוסטון קרים פאי הומצאה כצפוי בבוסטון ב-1856 ע"י השף הצרפתי מ. סאנזיאן כטקס הפתיחה של מלון "פארקר האוס" ומאז הפכה למפורסמת בארה"ב ובעולם כולו עד שדונאט מיוחד נקרא על שמה הוא הדונאט מסוג ברלינר (הדומה לסופגניה שלנו) – דונאט חסר חור עם מילוי קרם וניל ומעליו איך לא? קרם שוקולד.


#14 לחם בננה

לחם בננה - המטבח האמריקאימקור התמונה

לחם הבננה הוא למעשה עוגה בחושה עם אבקת אפייה כאשר בבצק מעורבבות גם בננות מעוכות, כל כך אמריקאי שב-23 בפברואר מציינים בארה"ב את יום לחם הבננה הלאומי.

העוגה הזו אינה כל כך ותיקה וראשיתה בשנות ה-30 של המאה הקודמת בחוברת מתכונים של חברת הבצק פילסברי.


#15 ס'מור

ס'מור - המטבח האמריקאימקור התמונה

ומסיימים את רשימת קינוחי המטבח האמריקאי עם קינוח שרוב הסיכויים שלא תוכלו למצוא אותו במסעדות, הס'מור או כמו שהוא נקרא באנגלית S'more. הקינוח מכיל שלושה אלמנטים – מרשמלו, שוקולד ושני ביסקוויטים. (בד"כ אלו של חברת גרהם קרקר), עכשיו אתם צריכים מקור אש וכאן נכנס אלמנט הקומזיץ' לתמונה. וכך זה עובד – לוקחים מרשמלו וצולים אותו על המדורה, מהר דוחפים אותו בין שני קרקרים ומוספים קוביית שוקולד שנמסה לתוך המרשמלו הלוהט.

פשוט? אבל ממכר, בגלל זה גם ניתן לו שמו, כי כל מי שאוכל אותו במדורה רוצה עוד או Some more ובקיצור S'more, הקינוח הופיע לראשונה בחוברת מתכונים משנות ה-20 של המאה הקודמת אבל כבר היה נפוץ לפני כן בקרב תנועות הצופים בארה"ב.

 

מאת תומר גילת

מנהל קריאטיב, צלם וכתב מוזיקה, מנהל ועורך מגזינים דיגיטלים

מה דעתכם?

8 נקודות
Upvote Downvote

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Loading…

0

12 גאדג'טים לכלבים שממש כדאי שיהיו לנו

טריוויה – זהו את הסדרות האמריקאיות של שנות ה-80