הארלי קווין, אוסטין פאוורס ולוק סייקווקר - Funko pop
ב-

אהבתיאהבתי חנוניחנוני בהלם!בהלם! מתוקימתוקי לא טובלא טוב קורעקורע נוסטלגינוסטלגי עצובעצוב

ההיסטריה של הפופ – איך נולד מותג הבובות Funko

אספנות – בובות הפופ האמריקאיות הן כנראה בובות המעצבים המצליחות ביותר בעולם, איך הצליחה חברת Funko להפוך ממותג קטן עם ליין בובות שמזיזות את הראש לכזה עם יותר מ-20,000 מוצרי פופ שונים

חברת Funko נוסדה ב-1998 במדינת וושינגטון שבארה"ב על ידי מייק בקר שהיו בעצמו אספן צעצועים מושבע ובתחילה כל התנהלות החברה התרחשה בגראז' הבייתי של בקר כאשר הצעצוע הראשון נלקח בהשראת קופת החיסכון של רשת המסעדות "Big boy" אייקון התרבות האמריקאי הזה נבחר להיות המודל הראשון של דמות Bubblehead שהיא בובה שראשה ממוקם על קפיץ ויוצר תנועה בכל תזוזה של הדמות.

Big boy – הבובה הראשונה של חברת Funko משנת 1998

הניסיון הראשון לא נחל הצלחה וחברת Funko הייתה כבר בדרך לפשיטת רגל, למזלה הדמות הבאה כבר הביאה לה בוסט רציני במכירות, הפעם הייתה זו הדמות המפורסמת של אוסטין פאוורס שגם היא כמו קודמתה נוצרה בגירסת ה-Bubblehead אבל הייתה יותר מפתה מדמות של ילד עם סינר, עד כמה שהילד מפורסם.

Austin Powers – גירסת ה-Bubblehead של Funko משנת 1998.

 

ה-Wacy wobbler והצלחה ראשונית

בשנים הבאות המשיכה לייצר Funko בובות Bubblehead בסגנון דומה לזו של בובת אוסטין פאוורס מ-1998. הסדרה בשם "Wacky wobbler" עם דמויות מספרי קומיקס, סרטים ותוכניות טלוויזיה. הסדרה עוד המשיכה להתקיים גם שנים רבות לאחר שסדרת הפופ כבשה את העולם.

בשנת 2005 כאשר בקר מכר את החברה לחברו בראיין מריוטי השיקה Funko את סדרת Funko Fantastik שכללה דמויות מתוכניות טלוויזיה מצוירות שהפכו לקאלט. הסדרה הזו הייתה הראשונה של Funko שלא הייתה עם ראש על קפיץ אלא דמויות סטטיות.

Funko Fantastik – סדרת המפלצות, 2005

 

השלב הבא באבולוציה של Funko היה עם סדרת Funko force מ-2010 שכללה שוב את ראשי ה-Bubblehead אבל עם עיצוב יותר סטטי ופחות מאורך מקודמיו עם דמויות ממלחמת הכוכבים, העולם של DC ומסע בין כוכבים.

באטמן, אקוומן וצ'ואי – סדרת Funko force 2010

הולדת ה-POP!

שנת 2010 הייתה שנה קריטית ל-Funko, באותה השנה השיקה החברה את הגירסה השנייה של Funko force שנקראה בפשטות "Funko force 2.0". לראשונה קבעה החברה מראה אחיד וחוקים למבנה הדמות, את הסדרה פתחו Funko עם ליין דמויות הקומיקס של DV – סופרמן, באטמן ורובין, הג'וקר, הפינגווין ואחרים..

Funko Force 2.0 – הפופים הראשונים בעולם 2010

 

הסדרה הושקה בכנס ה-Comic con שנערך ב-2010 בסאן דיאגו שם הם נמכרו בהיסטריה וסללו את הדרך להצלחה עולמית, השם Funko force 2.0 הוחלף בשם הקליט יותר POP! , קופסת הפלסטיק הוחלפה בקופסת קרטון עם חלונית תצוגה והמוצר שאנחנו מכירים עד היום נולד.

אז מה הפך את הבובות האלו לכל כך פופולריות?

עד בובות ה-POP מראה הדמויות לא היה מי יודע מה אחיד ובטוח לא ייחודי, הבובות עוצבו בהתאם לדמות עליהן הן מבוססות ובהתאמה לסגנון המוצר הכללי כדמות עם ראש מתנדנד, זה חמוד, אבל לא גימיק.

דמות הפופ כאמור קיבלה ספר חוקים משלה – הגוף – גוצי ונמוך, הראש בצורת קוביה בממדים הרבה יותר גדולים מהגוף, הפנים בעלי אף קטן ייצוגי, ללא פה ושני עיגולים בצבע אחיד במקום העיניים. האחידות הזאת הפכה את בובות ה-POP לגימיק, עם מראה ייחודי בגירסת Funko לאייקון תרבות, כזה שקל לזהות כדמות הפופ של Funko.

בהתחלה הבובות היו סמל סטטוס לחובבי הקומיקס, משם הן גלשו הלאה אל הגיקים ומשם לתעשיית ההייטק, שם הם פרצו את גבולות אספנות הקומיקס והפכו לבובה מדליקה שאפשר לשים על השולחן במשרד ומתקשרת עם סדרה או סרט שאהבנו במיוחד, הדרך להכרה כלל עולמית היתה משם כבר קצרה.

האבולוציה של Big boy, הדמות הראשונה של Funko ובגירסת הפופ המחודשת

סדרת ה-POP! של Funko היא כיום סדרת בובות הפופ המוכרת ביותר בעולם עם אלפי דמויות מעולמות התרבות (עד כה נספרו יותר מ-20,000 מוצרים שונים שייצרה Funko מאז היווסדה), המבחר הולך וגדל בכל יום וכולל מלבד הייצור הרגיל גם גרסאות מיוחדות עם ייצור מוגבל לאספנים, בובות פופ ברכבים, סצנות מסרטים ועוד…
בפוסט הזה תוכלו למצוא מבחר מדמויות הפופ המיוחדות יותר שיצרו Funko.

מלבד דמויות ה-POP! נוכל גם למצוא סדרות נוספות בייצור Funko, הנה כמה חשובות ומיוחדות:

Funko Dorbz

סדרת Dorbz הראשונה של Funko משנת 2015

הושקה לראשונה ב-2015, האחות הצעירה של ה-POP!, דמויות קטנות יותר במבנה גוף קבוע, שמנמן ומינימלסטי, כמו הפופ גם כאן הראשון הרבה יותר גדול מהגוף, בעל מראה עגלגל כדורי והבעת פנים של עינים סגורות וחיוך – מתוקי, ומכאן גם שם הסדרה Dorbz כקיצור ל-adorable.

לסדרה מאות אייטמים בתת סדרות לפי נושאים באותם עולמות תוכן כמו אחיה הגדול. הסדרה המתוקה של Funko.


 

Funko mystery minis

סדרת ה-Blindbox של ניקולודיון. Funko mystery minis

כמו כל מותג צעצועי מעצבים השיקה Funko את הליין שלה לבובות ה-Blindbox בשם "Funko mystery minis"

ה-Blindbox כשמה כן היא, קופסא עיוורת, או בפועל קופסת קרטון קטנה חתומה מבלי אפשרות לדעת מה המוצר בתוכה ובמקרה של בובות האספנים – סדרה אחת שמוקדשת לנושא מסוים ובה כ-12 פריטים לסדרה כאשר בכל קופסא מסתתר פריט אחד, מה תקבלו? לא ידוע, יש גם סיכוי שתקבלו את אותו הפריט בשתי קופסאות ויותר ואם כבר מהמרים אז למה לא לעשות את זה יותר קשה? לכל פריט בסדרה סיכויי נדירות אחרים, ישנם פריטים שיופיעו אחת ל-3 קופסאות, כאלו בכל 12 ויש גם נדירים ביותר שמגיעים לכל 96 ויותר.. ככל שהפריט יותר נדיר כך גם מחירו (בקופסא פתוחה) עולה.

ל-Funko סדרות Mystery minis רבות, גיבורי על, תוכניות טלוויזיה, סרטים מצוירים, סדרות נבלים ומפלצות ועוד..


Funko rock candy

לארה קרופט, ספיידר-גוון ושלגיה – Rock Candy.

הסדרה rock candy הושקה ב-2016 עם כיוון מחשבה עיקרי – העצמה נשית ועל כן במרכזה של הסדרה דמויות נשיות עצמאיות וכוחניות. גם דמוית שנתפסות תרבותית כחלשות ופסיביות כמו שלגיה זכו לעיצוב מודרני שמראה אומץ ותעוזה. הדמויות עצמן יותר גבוהות וצרות מדמויות ה-Pop! וללא הגוציות שמאפיינות את האח הגדול.

אמנם הסדרה ברובה מתמקדת בדמויות נשיות אבל פופולריותה משכה את Funko לייצר גם דמויות גברים תחת אותו הכותר.


מאת תומר גילת

מנהל קריאטיב, צלם וכתב מוזיקה, מנהל ועורך מגזינים דיגיטלים

מה דעתכם?

10 נקודות
Upvote Downvote

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Loading…

0

25 בובות פופ מיוחדות שלא תמצאו בחנויות צעצועים

15 השירים הטובים ביותר של נאיה ריברה ב"גלי"